sunnuntai 14. marraskuuta 2010

Deathspank - koomikon rooli

Deathspank (2010)

Statuspäivityksenä

Kreisi ja kevytmielinen fantasiaroolipeli toiminnan ja huumorin ystäville.

Viihdekäyttäjille

Olin lukenut Deathspankista vain ohimennen jostain pelialan julkaisusta. Kun se sitten sattui kohdalle Xbox Live Arcadessa, päätin antaa demolle mahdollisuuden. Hetki odottelua ja peli käyntiin. Viiden minuutin kuluttua olin käyttänyt viimeisetkin virtuaalirahani ja päivittänyt demon kokoversioon.

Mikä pelissä sitten iski heti suoraan keskelle lompakostani huolehtivaa hermokimppua. Ensimmäisenä silmään sattui taide. Deathspankin visuaalinen ylöspano on yhtä aikaa hauska, tyylikäs ja teknisesti antava. Pelin grafiikoita hyväksikäyttäen voisi helposti tehdä piirrossarjan. Teknisesti ottaen pelin sankari näyttää koko ajan olevan kivenheiton päässä horisontista - originelli keino rajoittaa näkyvyyttä. Kaikki pelin maisemat näyttävät pahvista tai vanerista tehdyiltä lavasteilta.

Hetken taidetta ihasteltuani törmäsin ensimmäisiin hirviöihin ja muihin kanssaeläjiin. Jostain syystä repeilin sisäisiin naurunpyrskähdyksiin, kun vastaan tuli hulluja kanoja, joita tappamalla pystyi keräämään kanankoipia, joita syömällä(asianmukaisten *mums mums* -ääniefektien saattelemana) sankarin energiavarannot paranevat. Huumori on Deathspankin suonissa virtaava veri. Kaikki pelissä on enemmän tai vähemmän parodiaa tai muuten vaan kreisiä. Parhaat naurut saa tietenkin tuntiessaan sekä roolipelit että fantasiagenren muut tuotteet riittävän hyvin.

Mutta eihän Deathspank elä pelkästään kauneudesta ja naurusta. Pelin maailma- ja tehtäväsuunnittelu on onnistunut erinomaisesti. Tehtävissä ei ole ihan liikaa edes takaisin juoksemista ja tarinakin etenee varsin mukavasti. Palveluksena eri tyyppisille pelaajille pelin automaattisesti päivittyvä päiväkirja erottelee tärkeät ja vähemmän tärkeät tehtävät toisistaan. Ja jos jossain kohti jää jumiin, eikä tiedä tai muista mitä oli tekemässä, tehtäviin voi ostaa vinkkejä käyttämällä tapetuilta hirviöiltä löytyviä ennustuskeksejä. Vinkkisysteemi onkin yksi parhaista näkemistäni pelien sisäisistä vinkkisysteemeistä ikinä.

Kaiken tämän kruunaa mainio pelattavuus. En ole koskaan kokenut itseäni toimintaroolipelien ystäväksi, mutta Deathspankin kanssa olin kuin kotonani. Kontrollit toimivat hyvin ja erilaisilla aseiden ja hakkausnappien hakkausten yhdistelmillä taistelu on helppoa ja hauskaa. Automaattinen tavaroiden keräily, teleportteina toimivat tallennuspaikka-huussit ja muut pelattavuutta parantavat yksityiskohdat tekevät pelaamisesta nautinnollista. Pelin pelaa mukavasti läpi parissa illassa, mikä on ihan kohtuullinen kesto ladattavalle halpapelille.

Kovaa haastetta hakevat pelaajat saattavat kyllästyä Deathspankin helpohkoon meininkiin, mutta eihän Deathspank pyrikään olemaan pelimaailman vastine Ingmar Bergmanin tai Wong Kar Wain tuotannolle. Deathspank on pelimaailman Hot Fuzz tai Shaun of the Dead. Seuraavaksi täytynee vinkhauttaa Visaa ja hommata lisää virtuaalivaluuttaa jatko-osan ostamista varten.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Laadukkaat kommentit ovat tervetulleita, peikot pysykööt piiloissaan. Tarkastan kaikki kommentit ja päästän läpi vain asialliset.